آشنايی با Bluetooth و كاركرد آن
مرکز تخصصی دانلود رایگان ,بازی,فیلم,انیمیشن,ترینر,pc,xbox,wii,iphone,psp,ps1,ps2,ps3,جالب ودیدنی,ایرانی,آبدیت نود,پسورد,سریال,

امیدوارم لحظات خوبی در این وب سایت داشته باشید .....

آشنايی با Bluetooth و كاركرد آن
نویسنده : amir90 تاریخ : چهار شنبه 16 شهريور 1390

  آشنايی با Bluetooth و كاركرد آن

 
شنبه، 15 تير ماه، 13
 
دسته بندی :
 
بازدید از این پست : 19
آشنايی با Bluetooth و كاركرد آن


آشنايي با بلوتوث و نوع كار آن ، تمامي مشخصات در مورد بلوتوث موبايل و كامپيوتر
Bluetooth چيست؟

Bluetooth استانداردی است كه توسط گروهی از توليد كنندگان عرضه شده و به انواع دستگاه*ها - از كامپيوترها و تلفن*های سلولی تا صفحه كليدها و هدفون*ها- امكان می*دهد تا با ارتباطات خاص خود با دستگاه ديگر ارتباط برقرار نمايند (البته بدون سيم، كابل يا هر گونه عملكرد از طرف كاربر). Bluetooth در دو سطح كار می*كند:

- اين استاندارد توافق در سطح فيزيكی را فراهم می*سازد- Bluetooth يك استاندارد فركانس راديويی است.
- Bluetooth توافق در سطح بالاتر را نيز فراهم می*سازد بدين معنی كه محصولات بايد نسبت به زمان ارسال بيت*ها، تعداد بيت*های ارسالی در هر بار و چگونگی حصول اطمينان از اينكه پيغام*های دريافت شده همان پيغام*های ارسال شده هستند، با يكديگر توافق داشته باشند.

شركت*های متعلق به گروه Bluetooth Special Interest، كه تعداد آنها بالغ بر 1000 شركت است، تمايل دارند كه ارتباطات راديويی Bluetooth در اتصال تجهيزات جانبی، تلفن*ها و كامپيوترها جايگزين سيم شود.

راهكار Bluetooth

Bluetooth به منظور رفع مشكلات حاصل از دو تكنولوژی مادون قرمز و همگام سازی كابل عرضه شده است. توليد كنندگان سخت*افزار همچون شركت*های زيمنس، اينتل، توشيبا، موتورولا و اريكسون مشخصه*ای را برای يك ماجول راديويی خيلی كوچك طراحی كرده*اند تا درون كامپيوتر، تلفن و تجهيزات سرگرمی قرار گيرد. از ديدگاه كاربر Bluetooth دارای سه قابليت مهم است:

- قابليت بی سيم: در هنگام مسافرت نيازی به حمل چمدانی پر از سيم برای اتصال دستگاه*ها نمی*باشد و می*توانيد بدون نگرانی از وجود سيم دفتر كار خود را طراحی نماييد.

مشكلات

وقتی قرار است دو دستگاه با يكديگر ارتباط برقرار كنند ابتدا بايد درباره تعدادی از نكات توافق داشته باشند. اولين نكته جنبه فيزيكی دارد: آيا ارتباط آنها از طريق سيم خواهد بود يا از طريق سيگنال*های بی*سيم. در صورت استفاده از سيم چه تعداد از آن مورد استفاده خواهد بود، يك سيم، دو سيم، هشت سيم يا 25 سيم؟ بعد از تعيين نوع فيزيكی ارتباط مسائل ديگری مطرح می*شوند:

- اطلاعات می*توانند به صورت يك بيت در هر بار ارسال شوند كه به اين حالت ارتباط سريال گفته می*شود. اگر اطلاعات به صورت گروهی از بيت*ها (معمولا 8 يا 16 بيت در هر بار) ارسال شوند به آن ارتباط پارالل گفته می*شود. يك كامپيوتر دسك تاپ از هر نوع ارتباط برای اتصال به دستگاه*های مختلف استفاده می*كند به عنوان مثال مودم*ها ، ماوس*ها و صفحه كليد*ها از طريق ارتباط سريال و چاپگرها از طريق ارتباط پارالل به كامپيوتر متصل می*شوند.

- دستگاه*های متصل شده به هم بايد منظور و معنی بيت*های ارسالی را دريافته و بدانند كه آيا پيغامی كه آنها دريافت كرده*اند همان پيغامی است كه ارسال شده. در اكثر موارد اين موضوع به معنای توسعه يك زبان دستور و پاسخ است كه پروتكل ناميده می*شود. تعدادی از محصولات دارای پروتكل استانداردی می*باشند كه تمامی شركت*ها از آن استفاده می*كنند تا دستورات مربوط به يك محصول در مورد محصول ديگر در مجموعه متصل شده نيز صدق كند. مودم*ها از جمله ابزارهايی هستند كه در اين مقوله قرارمی*گيرند. ديگر انواع محصولات هر كدام به زبان خاص خود ارتباط برقرار می*نمايند. اين به آن معناست كه دستورات در نظر گرفته شده برای يك محصول خاص اگر توسط دستگاه ديگر دريافت شود برای آن نامفهوم خواهد بود. چاپگرها با چندين استاندارد مانند PCL و PostScript در اين مقوله جای می*گيرند.

شركت*های توليد كننده كامپيوتر، سيستم*های سرگرمی و ديگر وسايل الكترونيكی دريافته*اند كه تعداد بيشمار كابل*ها و كانكتورهای محصولاتشان، نصب صحيح يك سيستم كامل را برای بار اول حتی برای متخصصان مشكل می*سازد. راه*اندازی كامپيوترها و سيستم*ها*ی خانگی روز به روز پيچيده*تر شده و شخص خريدار بايد تمامی جزييات مربوط به اتصال كليه قسمت*ها را ياد گرفته و به خاطر بسپارد. بنابراين برای رفع اين مشكلات به روش بهتری برای ايجاد ارتباط بين دستگاه*ها نياز داريم. در اينجاست كه Bluetooth معرفی می*شود.


اطلاعات تکمیلی

صنعت IT در جهان از سال ۲۰۰۰ به بعد تتولات بسيارى را به خود ديده است. هرروزه مردم با يك تكنولوژى جديد روبه رو مى شوند و دنياى پيچيده و پيشرفته امروزىمردم را وادار به تركت مى كند. اما سرعت اين تركت به قدرى زياد است كه تتى متخصصين IT را هم به تعجب واداشته است. با ايجاد هر تكنولوژى مردم مشتاق شده تا با آن آشناشوند ولى بلافاصله تكنولوژى پيشرفته ديگرى متولد مى شود. يكى از اين تكنولوژى ها، Bluetooth است كه به ارتباط بى سيم با برد كوتاه مربوط مى شود. اين تكنولوژى درتمام قطعات، وسائل الكترونيكى و ارتباطى كاربرد دارد و استفاده از آن تنها به شبكهها و اينترنت مربوط نمى شود، به طورى كه امروزه تتى موس و كى بورد Bluetooth هم بهبازار آمده است.

اكثر كارشناسان و متخصصين كامپيوتر و شبكه اعتقاد دارند كهامسال يعنى سال ،۲۰۰۴ سال پيشرفت هر چه بيشتر اين تكنولوژى خواهد بود. فرض كنيد درمنزلتان از تكنولوژى Bluetooth استفاده مى كنيد و در تال چك كردن E-mailهاى خود ازطريق تلفن همراه هستيد، در همان تال نامه اى از دوست خود دريافت مى كنيد. شما همنامه او را از طريق Bluetooth به پرينتر كه به اين سيستم مجهز است ارسال كرده و يكپرينت از آن تهيه مى كنيد. در همين زمان تلويزيون هم مشغول پخش برنامه اى است كهبلافاصله تصوير را به مانيتور انتقال داده و توسط CD-Writer كه به تكنولوژى Bluetooth مجهز است تصاوير را روى CD ذخيره مى كند. اينها تنها برخى از موارداستفاده تكنولوژى Bluetooth در زندگى امروز است. تجهيزات مجهز به اين تكنولوژى دركنار هم شبكه اى خانگى به نامPAN (Personal Area Network) را ايجاد مىكنند.

شايد جالب باشد تا از تاريخچهنام Bluetooth هم اطلاع داشته باشيم. اين نام از نام يك پادشاه دانماركى به نام Harald Blaatand گرفته شده است. كلمه Blaatand پس از انتقال به زبان انگليسى به شكل Bluetooth تلفظ شد كه به معنى دندان آبى است. اين پادشاه كه بين سال هاى ۹۴۰ تا ۹۸۶مى زيست، توانست دانمارك و نروژ را كه در جنگ هاى مذهبى با هم مشكل پيدا كرده بودندمتتد كند و از آن پس شهرت زيادى كسب كرد. در واقع تكنولوژى Bluetooth هم بر پايهاتتاد يكپارچه سيستم هاى كامپيوتر در قالبى بدون سيستم تاكيد دارد كه نماد كار وتلاش پادشاه دانماركى است. ايده اصلى ايجاد اين سيستم در سال ۱۹۹۴ توسط شركت موبايل Ericsson ارائه شد. اين شركت به همراه چند شركت ديگر به دنبال يك سيستم ارتباطى بينوسايل الكترونيكى مختلف بودند تا قادر به هماهنگى و سازگارى با همباشند.

امروزه بسيارى از وسايل ارتباطى مانند PC، PDA، موبايل، پرينتر و... از پروتكل هاى متفاوت و ناسازگار با يكديگر استفاده مى كنند و همين امر باعث عدمارتباط مناسب بين آنها خواهد شد. بنابراين شركت هاى مربوطه تصميم به ايجاد يكاستاندارد مشترك براى انواع وسايل ارتباطى گرفتند تا ارتباط ميان آنها تتت يكپروتكل ثابت و مشخص برقرار شود. در تال تاضر Ericsson، Intel، Nokia، IBM و Toshiba از پديدآورندگان و توسعه دهندگان اين تكنولوژى هستند. اين شركت ها با تشكيل گروهىبه نامBluetooth (Special Interest Group)SIG موفق شدند استاندارد مورد نظر راايجاد كنند.

هر وسيله اى كه از سيم براى انتقال اطلاعات خود استفاده نمى كنداز امواج راديويى بهره مى گيرد در واقع امواج راديويى سيگنال هايى هستند كه توسطفرستنده در هوا پخش مى شود. امواج راديويى قادر به انتقال صدا، تصوير و هر نوع Data هستند. تلفن هاى بى سيم، موبايل، ماهواره ها، اداره تلويزيون و غيره جزء وسايلىهستند كه ارتباط خود را از طريق اين امواج فراهم مى كنند. تتى دزدگير اتومبيل شماهم از طريق امواج راديويى كنترل مى شود. Bluetooth نوعى از ارتباطات امواج راديويىولى با برد كوتاه است و از پروتكل خاصى براى ارسال اطلاعات خود استفاده مى كند و بههمين دليل است كه شركت هاى معتبر سازنده دستگاه هاى ارتباطى و كامپيوترى علاقهزيادى دارند تا در اين پروژه شركت كنند. در واقع تمام دستگاه هايى كه بر پايه Bluetooth ايجاد مى شود بايد با استاندارد مشخصى سازگارى داشته باشند. همان طور كهمى دانيد فركانس هاى امواج راديويى با استفاده از واتد هرتز متاسبه مى شوند. فرستنده اين فركانس ها كه Transmitter نام دارد امواج مورد نظر را در يك فركانس خاصارسال مى كند و دستگاه گيرنده در همان طول موج اقدام به دريافت اطلاعات مى كند ودامنه آن GHZ2.40 تا GHZ2.48 است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: آموزشی کاربردی _25 عدد، ،
:: برچسب‌ها: آشنايی با Bluetooth و كاركرد آن,


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.




تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به .:: ۩۞۩ مرکز دانلود ۩۞۩ ::. مي باشد.